• maandag , 11 december 2017

Afvallen met krachttrainingen

Afvallen met krachttrainingen is zeer goed te doen, zowel voor mannen als voor vrouwen. Deze manier van afvallen biedt veel voordelen, maar zoals met alle manieren van afvallen zijn er ook enkele nadelen te noemen.

Voordelen van afvallen met krachttrainingen

Krachttraining is er in veel varianten, waardoor het niet snel gaat vervelen en je er dus met plezier mee doorgaat. Na een stevige krachttraining blijft je lichaam nog twee volle dagen lang tot wel 10% extra calorieën wegwerken dan normaal gesproken. Krachttraining hoeft niet lang te duren en je bent er dus geen uren tijd per dag aan kwijt. Je spiermassa groeit door de krachttrainingen en juist deze spiermassa zorgt voor een hogere verbranding van calorieën. Spierweefsel verbruikt 100 calorieën per dag, gemiddeld, en het gaat hierbij om een spiermassa in tijd van ontspanning. Uiteraard gaan je spieren er beter uitzien, waardoor je een veel mooier figuur krijgt. Afvallen met krachttrainingen is dan ook een ideale optie voor mensen die wat overgewicht hebben in beginsel. Met deze trainingen kan je voorkomen dat je teveel last krijgt van loshangend vel, wat natuurlijk een prettige bijkomstigheid is.

Nadelen van afvallen met krachttrainingen

Het grootste nadeel is misschien wel de weegschaal. Krachttraining zorgt voor een groeiende spiermassa en spieren hebben natuurlijk ook een gewicht. Dit betekent dat je niet zo snel zal afvallen in gewicht. Echter, als je kijkt naar het aantal centimeters, dan zal je er behoorlijk wat weg weten te krijgen. Het is verstandig om bijvoorbeeld eens per maand eens je vetpercentage op te laten meten in een sportschool. Dan zie je de resultaten van je inzet. Een ander nadeel is wel dat krachttraining zorgt voor minder calorieverbranding dan wanneer je kiest voor een duursport. Echter, als je stopt met sporten, dan blijven de effecten van krachttraining weer langer zichtbaar dan die van duursport.