• dinsdag , 17 oktober 2017

Voedingsschema bulken

Een voedingsschema kan je bij het bulken helpen om het resultaat te bereiken dat je wilt bereiken. Bulken is eigenlijk het minimaliseren van de toename van het vetpercentage, terwijl je meer spiermassa aan het opbouwen bent. Bulken gaat meestal in combinatie met het zogenaamde cutten, waarbij het juist de bedoeling is om zo weinig mogelijk spiermassa te verliezen bij het verlagen van het vetpercentage. Men kan eerst beginnen met bulken en dan gaan cutten, maar andersom kan het ook. De volgorde is afhankelijk van het doel dat bereikt moet worden met het bulken en cutten.

Gewoon spiermassa vergroten

Bulken is niets meer dan de spiermassa laten groeien terwijl je ervoor zorgt dat het vetpercentage in je lichaam zo min mogelijk toeneemt. In de periode dat je aan het bulken bent draait het eigenlijk allemaal om het ontwikkelen van extra kracht en om het kweken van een grotere spiermassa. Hierbij kom je er eigenlijk niet omheen om extra calorieën tot je te nemen, maar bij de opname van meer calorieën komt vaak ook een toename van het vetpercentage kijken, en juist daar ligt nu de uitdaging.

De verkeerde opvatting van het woord

Het woord bulken laat je al snel denken dat je gewoon zoveel mogelijk moet eten, en dan het liefst lekker vet. Mensen die niet verder kijken dan alleen het woord stellen dan ook rustig een voedingsschema voor het bulken op met enkel hamburgers, gehaktballen en andere lekkernijen. Hier gaat het helemaal fout. Het is niet de bedoeling om zoveel mogelijk vet te eten, zoals de naam bulken je wel doet vermoeden.

Wat hoort er dan wel in een voedingsschema bij bulken?

Je kunt een voedingsschema voor het bulken opstellen dat toch gezond is. Volgens een gezond en gericht voedingsschema eet je dagelijks vijf tot zes maal een behoorlijke maaltijd. Het gaat hier om een relatief gezonde maaltijd die vooral lekker groot is. Om het bulken tot een succes te maken is niet alleen het voedingsschema belangrijk, maar vooral ook de sport. Je hebt dan ook een strak sportschema nodig, waarbij je het liefst traint met zware gewichten. Probeer steeds vier reeksen van tien herhalingen te doen.

Snel resultaat met het bulken

Helaas denken veel mensen dat het ook heel goed mogelijk is om snel resultaat te bereiken met het bulken, vooral omdat zij het bij anderen hebben zien gebeuren. Het is belangrijk om te weten dat je pas na vier tot soms zelfs zes maanden resultaat gaat zien van het bulken. Hierbij is het nodig om elke dag van de week, of toch wel minimaal zes keer per week, intensief te sporten met de gewichten. Een veel sneller resultaat kan alleen bereikt worden wanneer er bij het bulken gebruik wordt gemaakt van verboden middelen, en dit levert extra gezondheidsrisico’s op. Het is in alle gevallen beter om een goed voedingsschema voor het bulken te combineren met een strak sportschema. Je moet dan wel langer wachten op het resultaat, maar je doet het dan wel op de gezonde manier waarbij je geen aanslag pleegt op je algehele gezondheid.