• vrijdag , 23 juni 2017

Voedingsschema cutten

Een voedingsschema voor het cutten is niet voldoende om het cutten ook daadwerkelijk succesvol te laten verlopen. Cutten is makkelijk gezegd het verliezen van gewicht zonder dat je daarbij veel aan spiermassa verliest. Veel mensen die heel drastisch proberen af te vallen doen dit op zo’n manier dat er niet alleen veel vet verloren gaat, maar ook veel spiermassa. Dit is niet de bedoeling. Het kan zelfs diverse gezondheidsrisico’s met zich meebrengen. Hoe kan je nu alleen vet verliezen zonder dat daarbij ook spiermassa verloren gaat?

Cutten is hard werken

Cutten wordt vaak in één adem genoemd met bulken. In de meeste gevallen begint men met bulken en gaat men daarna cutten, of begint men juist met cutten en gaat men daarna bulken. De volgorde is volledig afhankelijk van het doel dat er bereikt moet worden. Bulken is het kweken van extra spiermassa zonder dat het vetpercentage in het lichaam verhoogt. Zowel bulken als cutten is gewoonweg hard werken. Je moet niet alleen op je voeding letten, maar voornamelijk ook heel hard voor jezelf zijn als het om sporten gaat. Bij het cutten is het belangrijk om op de juiste manier te sporten, zodat je bestaande spiermassa behouden blijft. Daarnaast moet je een voedingsschema voor het cutten aanhouden die ervoor zorgt dat je daadwerkelijk vet gaat verliezen.

Het voedingsschema voor het cutten

Er is geen vast voedingsschema als het om cutten gaat, maar je kunt wel zelf een voedingsschema voor het cutten opstellen door je aan een aantal regels te houden. Het is op de eerste plaats belangrijk dat je minder calorieën tot je neemt dan dat je verbruikt. Daarnaast is het belangrijk dat je zo min mogelijk vetten tot je neemt. Probeer dus zoveel mogelijk vetten te vermijden als je aan het cutten bent. De laatste focus ligt op de proteïnen, ofwel de eiwitten. Deze moet je juist zoveel mogelijk tot je nemen. Als je deze drie factoren in gedachten houdt kun je heel gemakkelijk zelf een goed voedingsschema voor het cutten opstellen. Zorg er wel voor dat het een voedingsschema is waar jij je goed in kan vinden, anders is het bijzonder moeilijk vol te houden.

Sportactiviteiten bij het cutten

Als je het cutten tot een succes wil maken, dan kom je niet onder het sporten uit. Je wilt gewicht verliezen, maar geen spiermassa verliezen. Dit betekent dat je met een goed voedingsschema ervoor moet zorgen dat je vet verliest, terwijl je met sporten ervoor zorgt dat je geen spiermassa verliest. Het best is om vijf maal per week cardio oefeningen te doen. Dit hoeft niet bijzonder intensief te zijn. Je kunt bijvoorbeeld gaan wandelen, zwemmen of fietsen. Je kunt er ook voor kiezen om met gewichten te werken. Kies dan het liefst voor lichtere gewichten en doe steeds vijf sets van vijftien herhalingen.

Hou balans

Zorg ervoor dat je niet te snel afvalt, want dat betekent dat je toch spiermassa aan het verliezen bent en dit wil je juist voorkomen. Verlies je te snel aan gewicht, pas dan liever je voedingsschema wat aan dan dat je een dag minder gaat sporten in de week. Het gaat immers vooral om het behoud van je spiermassa.