• vrijdag , 23 juni 2017

Voedingsschema bij fitness

Als je een voedingsschema wilt aanhouden om de fitness het beste effect te laten hebben, dan zijn er drie zaken waar je optimaal rekening mee moet houden in je voedingsschema. Dit zijn vetten, eiwitten en koolhydraten.

Vetten in je voedingsschema

Wanneer je wilt afvallen met behulp van fitness, dan moet je in je voedingsschema rekening houden met vetten. Veel mensen denken onterecht dat je vetten in alle gevallen moet vermijden bij het afvallen, maar niets is minder waar. Het menselijk lichaam is zelfs zo ingesteld dat het vetten nodig heeft. Goede vetten zijn belangrijk, vooral omdat deze voor diverse lichaamsfuncties zorgen en daarnaast ook vitamine D en vitamine A afgeven. We maken dus onderscheidt tussen goede en slechte vetten in het voedingsschema. Verzadigde vetten zijn slecht voor het lichaam tijdens het afvallen en onverzadigde vetten zijn juist goed. Onder de slechte vetten vallen onder meer gebakjes, koekjes en snacks uit de frituur. Onder de goede vetten vallen onder meer noten, vette vis en olijfolie.

Eiwitten in je voedingsschema

Eiwitten zijn de bouwstenen van ons lichaam, zoals dat vaak zo mooi wordt gezegd, en dit is ook zeker het geval. Eiwitten zijn betrokken bij vrijwel alle processen die in ons lichaam plaatsvinden. Zo zijn zij er om de belangrijke functies van het lichaam te ondersteunen, om spierweefsel te doen herstellen en bijvoorbeeld om cellen in het lichaam aan te maken. Als je je wilt gaan focussen op de fitness, dan moet je ook zeker aandacht besteden aan eiwitten in je voedingsschema. Fitness zorgt er namelijk voor dat je spierweefsel gaat beschadigen. Dit kun je ook voelen, in de vorm van spierpijn. De spieren moeten hersteld worden en hier zijn de eiwitten verantwoordelijk voor. Goede eiwitten zijn onder meer te vinden in noten, zuivel, vis, bonen en eieren. Het best kun je de eiwitten verdelen over zes maaltijden per dag voor een optimaal voedingsschema in combinatie met je fitnessactiviteiten.

Een overschot of tekort aan eiwitten

Zorg voor de juiste verhouding eiwitten. Een overschot of een tekort kan leiden tot gezondheidsproblemen. Een overschot aan eiwitten moet door de nieren worden afgebroken en dit kan zorgen voor pijn in de onderrug. Daarnaast kun je hier misselijk van worden en kan je eetlust verloren gaan. Een tekort aan eiwitten zorgt voor een vermindering van de spiermassa, veroorzaakt een hongergevoel en zorgt voor een slap en vermoeid gevoel. Het best kun je tussen de 1,5 en 2 gram eiwitten aanhouden met kilogram lichaamsgewicht. Dan zit je altijd goed.

Koolhydraten in je voedingsschema

Koolhydraten zorgen voor energie, maar niet alle koolhydraten zijn goed voor je als je aan fitness doet. Besteed daarom aandacht aan het soort koolhydraten in je voedingsschema. De slechte koolhydraten zijn te vinden in onder meer snoepjes, zoete producten en frisdrankjes. Ze worden ook wel snelle suikers genoemd. De goede koolhydraten vind je in onder meer volkorenbrood, zilvervliesrijst en volkorenpasta. Fruit is ook zeker een goede optie voor in je voedingsschema. Met name de banaan is rijk aan goede koolhydraten en geeft veel energie af die je tijdens de fitness wel kan gebruiken.